Allt möjligt!

Bloggtips - Emmas husbestyr

Jag vill tipsa om en jättefin blogg som heter Emmas Husbestyr.

Emmas husbestyr är en blogg som drivs av supergulliga Emma från Jönköping (fast är ursprungligen från Ö-vik där jag bor). Precis som jag så älskar Emma att husera i köket men hon älskar även att botanisera på loppis och second hand butiker för att göra en massa fina fynd, vilket jag själv är ganska dålig på att göra...

Kika in till Emma o lämna gärna en kommentar till henne när du besöker hennes fina blogg - kommentarer gillar vi alla.

~ Kram Helena ~

Mina bästa vänner i bärskogen

När jag är i bärskogen så har jag alltid två av mina bästa "vänner" med mig.

För ganska många år sedan köpte maken ett bärbälte till mig när han besökte Noliamässan i Umeå. Det är en kanonbra grej att ha med sig och plocka bär med, den är kanonbra speciellt till hallon.

(Bild lånad från tillverkarens hemsida.)

Den andra vännen jag har som alltid är med mig är mina gummistövlar. I år har jag faktiskt köpt nya gummistövlar - hos Biltema för hela 149 kr! De är otroligt sköna och jag kan lätt gå i dem en längre promenad utan att få skavsår osv.

Tjusiga, eller hur?! (Bild lånad från Biltema.)

På förmiddagen tog jag mina vänner med mig och for till ett helt nytt ställe för att kolla in hallon - drygt 2 timmar senare kom jag hem med 4 liter fin-fina hallon - snacka om att känna sig lycklig (trots mygg, getingar och brännässlor).

~ Kram Helena ~

Cykeltur runt sjön med småkillarna

I fredags skulle vi ut på cykeltur med småkusinerna när de var här. Jag packade cykelkorgen med saft, kakor, kex o clementiner och så begav vi oss iväg.

Redan efter några hundra meter så hoppade kedjan på lillkillens cykel så maken fick fixa den - heja H!

Lillkillen gillar att fika - vilket syns:

Å även storkillen:

E njöt också av både cykelturen o fikat:

F också :)

På besök i Skorped hos Gulli

En dag varje sommar åker jag o några vänner upp till Gullis sommarställe i Skorped för att scrappa en hel lång dag. Vi ser verkligen fram emot den här dagen varje år. En dag som innehåller trevlig samvaro, skratt, massor med gott fika, god mat och otroligt mycket kreativitet.

Gulli är världens bästa värdinna som passar upp oss hela långa dagen.

Vi fick bl a en jättegod efterrätt som hon serverade på finaste porslinet:

Å till middag fick vi världens godaste wok som hennes Janne tillagade på Muurikkan - mums!

Jag fick en hel hel uppsjö med layouter gjorda och en av dem är den här, solnedgång över New York. I början av juni var jag o maken till New York och det var en helt fantastisk resa och vi vill gärna åka dit igen.

Vackra Höga Kusten

Vi bor, enligt mig, i en av de vackraste delarna i Sverige - nämligen i Höga Kusten. I torsdags åkte vi ner till Nordingrå o besökte Rotsidan.

Rotsidan är en vacker plats där vågorna svallar in mot dess klippor. Klippor som blir underbart varma av solen och som ger ett visst skydd mot blåsten som har en tendens att svalka lite för mycket ibland.

Farfar, Håkan o Mats satte sig ner i solstolarna och filosoferade tillsammans, tyckte det såg ut som Keno reklamen...

Jag hade med mig en hel massa god mat, köttet o kycklingen var rester från pappas firande två dagar innan, medan farmor hade bakat Kryddburkens goda valnötsbröd.

Det började blåsa ganska rejält så vi packade ihop och åkte vidare till Barsta. Barsta har ett otroligt fint kapell som byggdes på 1600-talet. Vid havet ligger även en liten gästhamn och vid gästhamnen ligger en fin liten camping - där skulle vara mysigt att campa nån gång!

Efter besöket i Barsta åkte vi vidare till det vackra fiskeläget Bönhamn, där fikade vi en massa godsaker o åt även vattenmelon. Mums!

Det var inte läge och väder för att bada under vårt besök, till Melker o Oskars stora "sorg" så när vi hade ätit middag på Max åkte vi hem och bytte om till badkläder. Sen åkte vi till Hallonbadet och där badade barnen i kvällssolen medan Håkan o jag låg på filten på stranden och njöt av kvällssolen.