090722

Japp – nu är det dags att krypa till korset… Vägde mig i morse, för första gången på evigheter, och inser att jag har 4 kg för mycket på min kropp. Våren 2002 var jag med i Viktväktarna och gick då ner 10,5 kg och det kändes verkligen som ”piece of cake” att gå ner de där kilona. Nu känns det som om det är ett högre berg att bestiga med de 4 kg som ska bort – men skam den som ger sig. Jag känner ju att jag inte är nöjd med den kropp jag har just nu och då måste ju nån och det är ju jag som måste göra något åt det för ingen annan lär ju göra det åt mig, eller???

Jag har en god vän, Annika, som bor i England och hon är en sån där underbar person som ger av sitt stoooora hjärta och verkligen inspirerar andra oavsett vad det gäller. Hon för sin egen kamp mot de där sista kg som ska bort o kan hon så kan väl jag, eller hur?! Annika är en stor inspiration för mig.

Återigen har jag tänkt att använda mig av Vv’s koncept med pointsberäkning (Points Plan) eftersom jag har materialet kvar sedan tidigare. Fr o m NU skriva upp allt jag äter, dricker och motionerar. För att gå ner i vikt ska jag äta 18 points. För många kan det tyckas att mina 59 kg är helt normalt men för mig är det inte det. Jag har en väldigt tunn benstomme och har alltid varit mager (om jag inte räknar åren efter att barnen föddes o fram till våren 2002). För mig är min ideal vikt 55 kg och det är dit jag strävar.

Emellanåt, tror det inte blir varje dag, kommer jag att skriva här i bloggen hur det går för mig och även lägga ut min hela matsedel för dagen – jag tror att det kommer att peppa/sporra mig lika mycket som Annika + alla övriga goa vänner som jag har därute i cyberspace. Lägger jag ut det offentligt är det inte lika kul att fuska och strunta i att fortsätta kampen – jag är alltid ärlig o skriver upp allt jag äter o så – det är alltså min verklighet som jag lägger upp.

Nåväl – här kommer dagen (22/7) i korthet:

Startvikt: 59 kg (22/7)
Viktminskning förra veckan: 0 (eftersom jag startade idag)

Frukost – 2,5 p:
Havregrynsgröt med rivet äpple + kanel + lättmjölk
Kaffe
Finn Crisp + ½ tsk bordsmargarin

Lunch – 5,5 p:
Kaffe
Hårdbröd + ½ tsk bordsmargarin + rökt fisk + citronmajonnäs
Liten jordgubbsmuffins

Middag – 11,5 p:
Stekt fläsk + potatis + morotsstuvning

Mellanmål mm – 1,5 p:
Popcorn
Äpple

Vatten: 10 st stora glas
Motion: 80 min rask promenad vilket ger 4 points (som är max för antal motionspoints man kan motionera ihop under en dag).

Antal avverkade points: 21 p
Kvar till senare: 1 p

Reflektioner:
Summa summarum är att dagen varit bra. Den raska promenaden var helt underbar, trevligt sällskap av min kompis Camilla och trots att den genomfördes delvis i regn, så kändes det kanon. Bra tempo.

Kan känna att det är svårt att dricka allt som jag ska men om jag börjar dagen med ett glas vatten, dricker vatten till maten och även dricker ett glas innan varje måltid så borde det gå tycker jag. Nu från början känns det verkligen att jag dricker mer än jag brukar göra normalt för jag får ju springa på toan titt som tätt ju.

Idag blev vi bjudna till svärföräldrarna på middag o svärmors fläsk med morotsstuvning går verkligen inte av för hackor direkt. Det är bland det godaste jag vet. Men eftersom det är måååånga points i just den måltiden så drog antalet points iväg rejält till middag. Jag åt tänkt lite, lite popcorn ikväll och det var sååå rackarns gott, jag tycker det är jättegott med lite extra aromat på. Till middagen drack jag vatten och tackade dessutom nej till en kaka till kaffet efteråt. DUKTIGA MIG!

Jag tycker att en av dagens viktigaste måltider är frukosten och jag äter gärna gröt eller något annat bastant.

Har du något frukosttips som du kan dela med dig av till mig så tar jag gärna emot det tacksamt! Recept på någon sorts gröt (ej vanlig havregryn- mannagryn- eller risgrynsgröt) kanske?

~ Kram Helena ~

Senast uppdaterad (2009-07-22 22:01)